HVB Consulting

Kvalite', utveckling och utbildning inom socialt arbete och HVB verksamhet

Presentation

Magnus Ohlson, socionom med inriktning "organisation och ledarskap", har bred erfarenhet från olika inriktningar inom HVB verksamheter bl.a. missbruksproblematik och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Uppdaterat/Nyheter

2025-10-22
IVO stänger 24 HVB-hem efter stärkt tillsyn (Senaste nytt)
IVO har, inom ramen för ett regeringsuppdrag om stärkt tillsyn, återkallat tillståndet eller utfärdat förbud för 24 HVB-hem och 5 stödboenden under det senaste året (sept 2024 - sept 2025).

  • Anledning: Bristerna har bedömts vara så allvarliga att de utgjort en "omedelbar fara för barn och ungas liv och hälsa".

  • Problem: Det handlar bland annat om olämpliga ägare och ledningar samt otillräcklig registerkontroll av personal.
    Kontakta HVB Consulting så hjälper vi er så ni inte blir en av dessa.

     


  • Hårt fokus på att stoppa kriminella och oseriösa aktörer

    Ett genomgående tema i nyheterna är IVO:s arbete mot brottslighet inom välfärden.

    • Ny rapport (augusti 2025): IVO publicerade en rapport som analyserar hinder och åtgärder i det brottsförebyggande arbetet, specifikt gällande oseriösa aktörer inom vård och omsorg.

    • Hälften av nya ansökningar nekas: IVO har sedan förra året avslagit cirka hälften av alla nya tillståndsansökningar för HVB-hem och stödboenden. Anledningen är att ägarna inte uppfyller kraven på lämplighet eller saknar nödvändig insikt.

    • Specifika brister: I de hem som stängts har man hittat allvarliga problem, inklusive personal som varit drogpåverkade eller förvarat narkotika på boendet.

    Bli inte en av de som inte klara måttet HVB Consulting hjälper er


Allt är inte dåligt

Definitionen av ett "bra" HVB-hem

  • Länsstyrelsens definition: I en rapport från Länsstyrelsen (om än några år gammal, men fortfarande relevant) definieras ett "bra HVB-hem" som ett där:

    • Barnen har en vuxen i personalen de kan lita på och prata med.

    • Samtal sker med respekt för barnets integritet.

    • Barnens utveckling påverkas i en positiv riktning.

    • Barnen får stöd i skola och fritidsaktiviteter.

  • Kunskapsguiden (en nationell plattform) beskriver att framgångsrikt våldsförebyggande arbete på HVB-hem handlar om att skapa ett bra vårdklimat och att stärka ungdomarnas känsla av kontroll och integritet.

    Ungdomarnas egna positiva berättelser

    • Vissa vårdgivare, som Humana, publicerar berättelser från ungdomar som bor på deras HVB-hem.

    • En 15-årig tjej (Bea) beskriver att hon på boendet har fått bättre rutiner än hemma, blivit mer social genom att bo med andra, och får hjälp att fokusera på sin behandling. Hon lyfter fram att personalen finns där att vända sig till om hon misslyckas.
      HVB Consulting hjälper er att vända trenden så ni kan håll i den

 

 

Nästa Steg

Nästa Steg

Metoden Nästa Steg ökar delaktighet, motiverar och skapar hopp i behandlingen. Nästa Steg visar tydligt vilka mål, strategier samt klientens beskrivning av dessa. Nästa Steg Bidrar till en tydlig dokumentation och uppföljning utifrån genomförandeplanen. 

Vad innehåller Nästa Steg?

 

Ett verktyg i samverkan med klienten till ett aktivt engagemang och ökad delaktighet i en lösningsfokuserad behandling.

 

Vad är  Nästa Steg?

 

Klientfokuserad samtalsmodell.

Motivationsstöd till måluppfyllelse. 

Registrerar mätbara förändring.

Dokumentationsstöd i utvärdering och uppföljning.

Utvärderingsverktyg, hur har det gått.

 

Nästa Steg ger full uppmärksamhet på klienten

Aktivt behandlingsarbete tillsammans med klienten

Klienten är aktiv och påverkar

Tydliga mål och delmål

Klienten ger uttryck för hur denne upplever det i behandlingen.

 

Hur fungerar Nästa Steg? Klientfokus

 

Modellen utgår från klientens eget sätt att se på problem, behov, lösningar, mål och möjligheter-

Klienten utrycker själv vart den befinner sig, vart den är på väg och hur vägen dit ska se ut.

Klienten styr takten I samtalen och utvecklingen.

Klienten kommer med förslag till lösningar.

 

Hur fungerar Nästa Steg? Motivationsstöd

 

Fokus på förändring, Små positiva delmål

Tydligt vart målet är, Aktivt deltagande i att formulera målen

Bygger relation

Samtalet förklarar så att målen blir begripliga

Det är mätbart.

 

Hur fungerar Nästa Steg? Måluppfyllelse

 

Det blir tydligt för klienten vad som ska uppnås för att vården ska upphöra eller gå över i nästa steg.

Tillsammans skapas uppnåeliga mål utifrån genomförandeplanen.

Konstruktiva samtal om hur ni tillsammans ska nå de uppsatta målen.

Tydliga aktiviteter som leder till uppfyllda mål.

 

Hur fungerar Nästa Steg? Mätbara förändringar

 

Det blir tydligt för klienten och behandlaren vad skillnaderna ligger från tidigare mål till nya mål.

Det går att använda ADAD skala för att mäta upplevelsen av behandlingen.

Tydligt vad som är uppnådda mål och vilka som behöver jobbas vidare på.

 

Hur fungerar Nästa Steg? Dokumentationsstöd

Det blir tydligt i dokumentationen vart utvecklingen är i förhållande till genomförandeplanen.

Det är klientens framsteg och väg till målen som dokumenteras och inte behandlarens tyckande eller bedömning.

Det genereras underlag till behandlingskonferenserna.

 

Hur fungerar Nästa Steg? Utvärderingsverktyg

Tillsammans med klienten genomförs en målutvärdering

1 Har ej nått målet, 2 Är på väg att nå målet,  3 Har uppfyllt målet, 4 Har mycket väl uppfyllt målet.

Klienten bedömer med hjälp ADAD skalan vilket hjälp behov som behövs.

 

Hur fungerar Nästa Steg? Utgångspunkter

 

Nästa Steg har sin utgångspunkt i BBiC och ADAD intervjun.

BBiC innefattar behovsområdena samt målen för uppdraget via genomförandeplanen, alltså placerarens syn på hjälp behovet.

ADAD innefattar livsområdena från intervjun och ger klientens syn på sina problem och hjälpbehov.

 

Det bästa av allt det tar lite tid i förhållande till resultatet

Samtal med klienten var 3-6 vecka ca 1-1,5 timma 

Dokumentation ca 2 timmar på 4 veckor.

Kort uppföljning varje vecka om det arbetas mot målen ca 30 min.

Genererar snabbt och lätt underlag till månadsrapporter.

Vill ni veta mer eller boka en utbildning i "Behandlingsverktyget Nästa Steg"

Kontakta Magnus på HVB Consulting.